19 listopada 2014
Danfoss

Od minimalizacji zużycia energii, do maksymalizacji nadwyżki energii netto
– z niewielką pomocą napędów VLT®.

Oczyszczalnia ścieków Marselisborg zmieniła swoją koncentrację z minimalizacji zużycia energii, do maksymalizacji nadwyżki energii netto – z pomocą przetwornic częstotliwości VLT®.

Obecnie zakład produkuje zarówno energie elektryczną netto jak i ciepło, zasilając system ciepłowniczy w drugiej co do wielkości gminie Danii, Aarhus. Dodatkowo emisja dwutlenku węgla została zmniejszona odpowiednio o 35%.
Dyrektor zakładu Flemming Husum wyjaśnia: „Używamy przetwornic VLT w każdym zakątku zakładu. Mamy zawsze określone konkretne typy przetwornic częstotliwości Danfoss VLT z myślą o funkcjonalności jaką potrzebujemy, a którą może zaoferować tylko VLT. Różnica pomiędzy tym co było 25 lat temu i dziś jest taka, że teraz uruchomione procesy działają w konkretnych granicach i ich nie przekraczają. I żeby to osiągnąć w praktyce że nie możemy obejść się bez precyzyjnego sterowania i kontroli uzyskanych dzięki przetwornicom VLT „.

Kluczowe etapy strategii:
1.Optymalizacja procesu bieżącego usuwania azotu przy użyciu kontroli czujnika. Przetwornica częstotliwości dostosowuje poziom napowietrzania dokładnie według potrzeb. Ten system regulacji zmniejszenie zużycie energii oraz zwiększa ilość węgla pozostałą w systemie.

2. Poprawa technologii dmuchaw w celu uzyskania dmuchaw o wysokiej wydajności( prędkości). Dzięki tej aktualizacji osiąga się dalsze zmniejszenie zużycia energii w procesie napowietrzania.

3. Kontrola osadu ze względu na czas składowania i natlenienie w funkcji temperatury i obciążenia zakładu. Tutaj sterowanie pomp osadu powrotnego przetwornicami częstotliwości jest kluczem do osiągnięcia zarówno redukcji zużycia energii i wzrostu węgla zachowanego w systemie.

4. Modernizacja połączenia procesu produkcji ciepła i energii, z 90% efektywnością energetyczną.
Te zmiany wraz z ulepszeniami, w tym skutecznej współpracy produkcji energii elektrycznej i ciepła w oparciu o metan pochodzący z procesu związanego z obróbką osadów, doprowadziły do:
• produkcja energii elektrycznej w wymiarze 130% (30% nadmiar energii elektrycznej)
• dodatkowa produkcja ciepła około 2,5 GWh / rok

Więcej na stronie danfoss.pl


3 listopada 2014
Siemens

Parking dla kierowców ciężarówek

Co wieczór na niemieckich autostradach kierowcy ciężarówek walczą o ostatnie wolne miejsca parkingowe.

Dla kierowców oznacza to duży stres – a czasem nawet prawdziwe zagrożenie. Siemens opracował system informacji parkingowej, który dokładnie rejestruje dostępność miejsc do parkowania i przekazuje te informacje kierowcom.

Środa wieczorem, godzina 22:00, postój Köschinger Fost na autostradzie A9 niedaleko Ingolstadt w południowych Niemczech. Dziesiątki 40-tonowych półciężarówek stoją w kolejce na postoju, a naczepa jednej z nich wystaje na zjazd z autostrady. Zmęczeni kierowcy nie mają nadziei na znalezienie tu miejsca parkingowego. Prawo nakazuje im robić przerwy co 4,5 godziny. Ale gdzie mają wówczas zaparkować? W wąskich przestrzeniach między zaparkowanymi ciężarówkami brakuje miejsca nawet dla zwykłego samochodu. A wjazd na dalszą część parkingu wygląda jeszcze mroczniej – i to dosłownie, bo pas ruchu jest zablokowany zaparkowanymi ciężarówkami. Poszukiwanie miejsca powoduje frustrację kierowców. Trzeba zaparkować. Nieważne jak.

A to może być ogromnie niebezpieczne. Regularnie zdarzają się wypadki, gdy samochody skręcają z dużą prędkością na parking i nagle natrafiają na ciężarówki, które – prowizorycznie zaparkowane – wystają na drogę. W lutym 2011 na autostradzie A93 roku pędzący samochód wjechał pod ciężarówkę zaparkowaną w taki sposób. Wówczas trzy osoby zginęły, a jedna została ciężko ranna. Na początku marca 2013 roku dwie osoby zginęły na innym parkingu, kiedy jedna z ciężarówek zahaczyła o kilka innych zaparkowanych na pasie awaryjnym. Pod koniec czerwca 2014 roku mały van wylądował pod zaparkowanym 40-tonowym pojazdem, ponieważ ciężarówka zaparkowała niezgodnie z prawem na zjeździe z autostrady niedaleko parkingu. Kierowca zginął.
Brak miejsc parkingowych i parkowanie w miejscach niedozwolonych nie jest niczym nowym dla policji drogowej w Ingolstadt. „Postoje parkingowe i usługowe wzdłuż autostrady A9 nie są zapełnione codziennie, ale brak miejsc doskwiera coraz częściej” – mówi komisarz Marus Billner. Dla kierowców ciężarówek jest to problemem. „Jeśli jedziesz zbyt długo bez przerwy lub jesteś zmęczony, łatwiej o nieuwagę. To niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do wypadków” – mówi Billner. Aby mieć pewność, że uda im się odpocząć, kierowcy czasem uciekają się do prowizorycznych rozwiązań. Ale to ryzykowne. „System parkingowy pozwoliłby rozwiązać ten problem: kierowcy ciężarówek mogliby odpoczywać, nie narażając na niebezpieczeństwo innych użytkowników drogi” – wyjaśnia Billner.

Więcej na stronie firmy Siemens.


28 października 2014
Siemens

Uczenie maszynowe turbin wiatrowych

Uczenie maszynowe pozwala zwiększyć efektywność kompleksowych systemów. Niezależnie czy dotyczy to stalowni, czy turbin gazowych, systemy takie mogą uczyć się na podstawie zebranych danych, wykrywać powtarzające się wzorce i optymalizować swoje działanie. Naukowcy Siemensa pokazują, że przez ciągłe uczenie się turbiny wiatrowe mogą zwiększać swoją moc.

W wolnym czasie Volkmar Sterzing lubi pracować jako instruktor żeglarstwa na jeziorze Starnberg See, leżącym na północ od Monachium. Sterzing, specjalista w zakresie uczenia maszynowego w dziale badawczo-rozwojowym Siemensa Corporate Technology, mówi: „Z pewnością istnieją podobieństwa pomiędzy uczeniem żeglowania i procesem uczenia maszynowego, który wykorzystujemy do optymalizacji produktów”. Podczas gdy jego uczniowie uczą się rozumieć siłę wiatru i intuicyjnie wiedzieć, kiedy i jak ustawić żagle, Sterzing bada, jak kompleksowe systemy, takie jak turbiny wiatrowe, mogą samodzielnie rozpoznawać typowe wzorce w zebranych danych i w ten sposób uczyć się, jak zoptymalizować swoje działanie.

Więcej na stronie firmy Siemens.


22 października 2014
Danfoss

Sympozjum dla projektantów systemów wody lodowej

Wkrocz z nami w Złotą erę równoważenia hydraulicznego.

Zapraszamy!

5 listopada 2014 Multikino Złote Tarasy
Warszawa ul. Złota 59

UWAGA: Liczba miejsc ograniczona. Zarejestruj się już teraz >>

Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy na sympozjum poświęcone rozwiązaniom stosowanym przy projektowaniu energooszczędnych i niezawodnych systemów wody lodowej, szczególnie z wykorzystaniem zaworów PIBCV.

Po części szkoleniowej zapraszamy na część panelową, podczas kórej będą mogli Pańswto skonsultować się z naszymi ekspertami i przetestować innowayjne rozwiązania Danfoss, a także wymienić doświadczenia z przedstawicielami producentów oprogramowania inżynierskiego wspomagającego projektowanie.

Każdy z uczestników sympozjum otrzyma materiały szkoleniowe.

Zapraszamy!

Zespół Danfoss


20 października 2014
Danfoss

VLT® Refrigeration Drive FC 103 dostępna do mocy 630 kW

Zakres mocy przetwornic częstotliwości VLT® Refrigeration Drive FC 103 został rozszerzony. Napędy są teraz dostępne także w obudowach E o mocy do 355-455 kW / 380-480 V i 450-630 kW / 525-690V.

VLT® Refrigeration Drive FC 103 to specjalnie zaprojektowana przetwornica dla zastosowań w chłodnictwie, oraz obsługi aplikacji pomp i wentylatorów w branży chłodniczej.

Niezależnie od tego, czy chcesz pracować ze sprężarką, pompą czy wentylatorem, VLT® Refrigeration Drive FC 103 zapewnia przede wszystkim energooszczędność, poprzez wpływ na parametry i zachowanie instalacji wpływa na zmniejszenie jej zużycia, przedłużając w ten sposób jej żywotność a dodatkowo zapobiega niepożądanym przestojom związanym z awariami.

Nowa obudowa E jest dostępna w stopniu ochrony obudowy IP00, IP21 i IP54.
Co ważne rozszerzenie zakresu mocy nie odbyło się kosztem korzyści. Cały czas dostępne są wszystkie korzyści i funkcjonalność znana z mniejszych jednostek mocowych. Opcje z mniejszych rozmiarów mocowych są również obsługiwane przez obudowy E.

> Dowiedz się więcej


17 października 2014
Danfoss

Aktualizacja Foresee 5.6.0
Foresee™ jest darmowym programem doborowym do sprężarek komercyjnych firmy Danfoss.

Przelicza wydajność chłodniczą lub grzewczą wybranej sprężarki oraz dobiera odpowiednią sprężarkę, która odpowiada podanym wymaganiom.
Aktualizacja dotyczy następujących sprężarek:
MLZ021T5 / MLZ038T5 / MLZ045T4 / MLZ048T4

Dodano:
MTZ – R407A & R407F
MLZ – R407A & R407F
SY/Z380-9 SH380-3 SH485-7
SH380-3 & SH485-7
SH294-4
Aktualizacja programu do pobrania tutaj.


15 października 2014
Siemens

Cisza na morzu
Budownictwo okrętowe ma w Norwegii długą tradycję. Tamtejsi inżynierowie opracowują napędy statków, które są efektywne energetycznie i praktycznie tak ciche, jak te w łodziach podwodnych. Kluczową rolę odgrywają tu napędy hybrydowe.
Wikingowie uwielbiali żeglować. Na swoich „smoczych łodziach” dotarli aż do Ameryki Północnej. A ponad tysiąc lat później jedna z ich ojczyzn, Norwegia, nadal jest jednym z wiodących producentów statków na świecie. Rokrocznie krajowy przemysł stoczniowy przynosi zyski w wysokości około ośmiu miliardów euro. Siemens również należy do grona firm, które polegają na umiejętnościach skandynawskich konstruktorów statków. Na przykład Odda Moena, który pracuje w Trondheim, w dziale sprzedaży Marine & Shipbuilding Siemensa, gdzie nadzoruje projekty realizowane w różnych miejscach na świecie. Cel jest zawsze taki sam: optymalnie dostosować system napędowy do każdej jednostki pływającej.
Dział Moena wyposażył już ponad 200 statków w układy napędowe, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia efektywności energetycznej na morzu. „Wykorzystujemy spalinowo-elektryczne układy napędowe w wielu statkach” – mówi norweski konstruktor. „W tych instalacjach śruby napędowe statków są obracane przez zasilane z falownika silniki elektryczne, które pobierają energię z generatorów spalinowych. Taki układ daje nam o wiele lepszą kontrolę nad śrubami, co przekłada się na oszczędność paliwa”.
Wiele statków musi mieć możliwość precyzyjnego manewrowania na otwartym morzu albo utrzymania stałej pozycji, na przykład podczas wykonywania wierceń lub prac serwisowych na dnie oceanu. W takich sytuacjach napęd musi zwykle dostarczyć minimalną moc, która zapewni nieznaczne obroty śrub umożliwiające utrzymanie pozycji statku. W porównaniu do szybszych systemów przekazywania mocy w przypadku silnika czysto spalinowego moc ulega znacznym wahaniom. W rezultacie silnik często nie działa z optymalną wydajnością. Co więcej, takie statki nie wykorzystują efektywnie możliwości energetycznych paliwa.

„Aby utrzymać pozycję statku na morzu albo poruszać się z bardzo małą prędkością, potrzebny napęd jest czasem nie większy niż moc wymagana do utrzymania ruchu łopat śruby” – wyjaśnia Odd Moen. „Śruba obraca się ze stałą prędkością. W rezultacie silnik spalinowy również tak działa”. Obecnie przekształtnik częstotliwości poprzez silnik elektryczny steruje bezpośrednio prędkością obracania się śruby. W efekcie może ona obracać się o wiele wolniej.
Taki układ pozwala zaoszczędzić paliwo, ponieważ silniki elektryczne działają wydajnie nawet przy niskich prędkościach. Przekształtnik częstotliwości steruje prędkością silników elektrycznych i śrub. W zależności od niezbędnego poziomu siły ciągu przekształtnik dostosowuje częstotliwość i amplitudę prądu zmiennego z generatora spalinowego.
Więcej na stronie firmy Siemens.

Danfoss

Nowa e-lekcja Optyma™ Slim Pack

Z przyjemnością pragniemy zakomunikować iż w portalu Danfoss Learning dostępna jest już aktualizacja e-lekcji w j. polskim dotyczącej agregatów skraplających Optyma™ Slim Pack.

Przypominamy że teraz Optyma™ Slim Pack to większe możliwości z szerszym zakresem produktów obejmującym 24 modele w 3 wielkościach obudowy:
– zastosowanie niskotemperaturowe LBP od 0,6 do 5,6 kW
– zastosowanie średniotemperaturowe MBP od 0,8 do 10,8 kW
– wybrane modele ze sprężarkami spiralnymi MLZ można stosować z czynnikami: R404A/R507/R407A/R407F/R134a

Zapraszamy na stronę firmy Danfoss i zapoznanie się z lekcją.


14 października 2014
Siemens

Atrakcyjność jest w cenie
Siemens został uznany przez studentów za jednego z najatrakcyjniejszych pracodawców na świecie wśród firm inżynieryjnych. W tegorocznym rankingu Universum firma zajęła 1 miejsce wśród firm w Europie i 8 w skali światowej.

Universum, światowy lider w dziedzinie employer brandingu, opublikował swoje coroczne rankingi „World’s Most Attractive Employers 2014” oraz „Europe’s Most Attractive Employers 2014”. Stworzone na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród studentów kierunków inżynierskich i biznesowych zestawienia pokazują, w jakich firmach młodzi ludzie chcieliby pracować.

W przypadku rankingu światowego podczas trwających od września do maja badań ponad 200 tysięcy uczestników z 12 najlepiej rozwiniętych gospodarczo krajów oceniało pracodawców pod względem atrakcyjności zatrudnienia. Listę idealnych pracodawców europejskich utworzono natomiast na podstawie opinii z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii oraz Polski. Co roku Universum podsumowuje uzyskane dane w formie zestawień firm najchętniej wybieranych przez studentów wchodzących na rynek pracy. Uwzględnione w rankingach przedsiębiorstwa porównywane są w dwóch kategoriach – Engineering oraz Business.
W rankingu światowym Siemens utrzymał swoją pozycję z zeszłego roku, zajmując 8 miejsce w kategorii firm inżynierskich. Według wyników regionalnych polscy studenci politechnik przyznali firmie miejsce 13. Natomiast w skali europejskiej Siemens pozostaje niekwestionowanym liderem rynku pracy – po raz kolejny firma zajęła pierwsze miejsce w rankingu idealnych pracodawców w Europie.
Według Universum, wśród najbardziej pożądanych cech pracodawców studenci wskazywali przede wszystkim kreatywne i dynamiczne, a jednocześni przyjazne środowisko pracy, a także stabilność zatrudnienia.